Fabric developer Maison Margiela doet boekje open

Crafts Council Nederland sprak met Yvette Peek, fabric developer bij Maison Margiela, over haar voorliefde voor ambachten en hoe ze John Galliano zo ver kreeg om Staphorster Stipwerk in de laatste collectie te gebruiken.

Kan je iets meer vertellen over je achtergrond, welke opleiding je hebt gedaan en waar je tot nu toe gewerkt hebt?
Ik ben in 2015 ‘cum laude’ afgestudeerd aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en heb ervaring opgedaan als ‘Assistant designer’ en ‘Fabric developer’ bij verschillende modehuizen zoals; Maison Margiela, Lanvin, Simone Rocha en Sharon Wauchob.

Hoe kom je bij Maison Margiela terecht? Was dat een droom?
Ik ben via een designer van Lanvin bij Maison Margiela terecht gekomen. Zij heeft mijn portfolio en CV opgestuurd naar een oudcollega van haar die werkzaam is voor Maison Margiela. Na twee dagen kreeg ik al een bericht waarin ik werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek onder leiding van John Galliano zelf. Op het moment dat ik deze uitnodiging ontving besefte ik dat mijn droom weleens in vervulling kon gaan. Maison Margiela is naar mijn idee een bijzonder modehuis waar creativiteit nog steeds de boventoon voert.

Hoe komt je liefde voor het ambacht, leerden jullie dat ook op school?
Van jongs af aan heb ik al een voorliefde voor ambachten. Ik streef naar het herontdekken van oude technieken en vergeten ambachten om opnieuw rijke stoffen te ontwikkelen. Tijdens mijn studie werd er niet veel aandacht besteed aan de leer van ambachten, maar we kregen wel de vrijheid om onszelf te verdiepen in traditionele technieken.

Vond je het een gemis dat er niet veel aandacht voor ambachten was?
Ik denk dat het van belang is om studenten te laten verdiepen in traditionele textiel technieken. Maar ik denk dat het vooral ook belangrijk is om meer te focussen op de constructie van kleding. Ik heb gemerkt dat binnen grote modehuizen de prioriteiten anders liggen. De nadruk wordt hier gelegd op het visuele aspect van het eindproduct in tegenstelling tot de kwaliteit van de kleding zelf.

Kan je iets meer vertellen hoe de collectie tot stand gekomen is? Hoe kwam je er op om stipwerk voor te stellen en hoe reageerde John Galliano?
Aan het begin van een nieuwe collectie geeft John Galliano een woord als inspiratiebron. Iedereen krijgt dan twee weken om een eigen project te maken en te ontwikkelen omtrent dit woord. Je mag zelf bedenken welke discipline je wilt toepassen om je inspiratie te verwezenlijken. Deze periode is heel interessant omdat iedereen heel vrij te werk kan gaan. Daarna ga je meerdere moodboards presenteren omtrent dit woord. Zelf ben ik altijd opzoek naar oude traditionele technieken en het stipwerk van Gerard van Oosten sloot perfect aan. John Galliano was eigenlijk gelijk enthousiast niet alleen over het stipwerk maar ook over de Nederlandse klederdracht en dan vooral de oorijzers. Crafts Council Nederland bracht me in contact met Gerard en daarna heb ik met hem verschillende samples gemaakt op verschillende ondergronden. Maar uiteindelijk heeft John Galliano voor het meest authentieke stipwerk gekozen. En dankzij Crafts Council Nederland hebben we veel informatie kunnen verkrijgen over de constructie van de oorijzers die uiteindelijk in Parijs zijn vervaardigd.

Hoe zie jij de toekomst van de ambachten/de ambachtelijke technieken in fashion?
Het is enorm van belang dat traditionele technieken een nieuw leven krijgen, worden door vertaald en gedoceerd. In de laatste collectie van Maison Margiela Artisanal heeft look 24 veruit de meeste publiciteit gekregen. Dit is een bijzonder fascinerende witte jas waarop een gezicht is bevestigd die uit tule is gecreëerd. Dit is in samenwerking gemaakt met kunstenaar Benjamin Shine. Zelf creëert hij jarenlang al portretten vanuit tule. Benjamin Shine heeft maandenlang gewerkt aan dit project om uiteindelijk dit driedimensionale rookachtige effect te bereiken. De overdaad aan publiciteit geeft aan dat de mensen weer hunkeren naar ambacht en authenticiteit. De hernieuwde interesse voor het ambacht hangt samen met een dreigende teloorgang van specialistische vaardigheden en kennis. En ik hoop dat ambacht de innovator is van de creatieve sector.