EducatieCraftsmapOnderzoekPresentatie
  • Over CCNL
  • Team
  • Contact
    • Agenda
    • Nieuwsbrief
  • nlen

Studio Rink

Lokaal geproduceerde objecten van ongefilterde klei

“Ik denk alleen maar aan klei”. Keramist en ontwerper Rink Schelling heeft haar medium gevonden. “Het is zo’n complex materiaal met eindeloze variaties in samenstelling en mogelijkheden.” Tijdens haar studie aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam ontdekte Rink klei en het was liefde op het eerste gezicht. Rink is voornamelijk geïnteresseerd in zo ‘rauw’ mogelijke klei; klei die ze zelf afgraaft en die niet gefilterd of gereinigd is. Hiermee maakt ze sculpturale objecten, vaak in vaas-achtige vormen, die het unieke karakter van de klei weerspiegelen. De samenstelling van zouten, onzuiverheden en achtergebleven organisch materiaal zorgen voor allerlei verrassende effecten in de oven, zoals onverwachte kleuren en texturen op de ‘huid’ van het keramieken object. “Deze objecten vertellen het lokale verhaal van de klei.”

Op zoek naar een manier om het lokale verhaal van de klei nog meer kracht bij te zetten, stelde Rink zichzelf de volgende vraag: “zou het mogelijk zijn om een keramiek object te maken, waarbij het hele productieproces van grondstof tot eindproduct op één locatie plaatsvindt?” Dit is het onderzoek dat Rink doet in het kader van het (w)aardewerk project van Crafts Council Nederland.

De wereld als ijskast

Na een intensief onderzoek naar het zelf bouwen van keramiekovens, is het Rink gelukt. In een Zeeuwse polder verzamelt Rink zeeklei en bouwt ze zelf een keramiekoven van bakstenen. In deze oven stookt ze de sculpturale keramieken objecten met hout uit het nabijgelegen bos. Op deze manier lukt het haar om het gehele productieproces in een straal van 4 kilometer plaats te laten vinden.

Tijdens dit proces is de uitkomst veel minder te reguleren dan bijvoorbeeld met het bakken in een elektrische keramiekoven. Daardoor blijft de uitkomst tot het laatste moment onzeker. Bovendien is het erg arbeidsintensief. “Het proces zet mij met beide benen op de grond. Ik geloof heel erg in veel moeite steken in je werk. De wereld is een soort ijskast geworden waar je alles kant en klaar uit kunt pakken, maar de kennis over hoe dingen gemaakt worden is zo verspreid dat niemand het meer lijkt te weten.”

Zou het mogelijk zijn om een keramiek object te maken, waarbij het hele productieproces van grondstof tot eindproduct op één locatie plaatsvindt?

Weten waar je grondstoffen vandaan komen is een belangrijk onderdeel van het in eigen hand nemen van het productieproces. “Bijna alle klei die in Nederland gebruikt wordt, is witte steengoedklei uit Duitsland. Die heeft een homogenere samenstelling dan Nederlandse klei, waarin veel meer mineralen en onzuiverheden zitten. Daarom zien we het als een hoogwaardige klei. Maar we passen het ook toe als het niet absoluut nodig is, zoals bijvoorbeeld bij het maken van kunstwerken. Nederlandse klei is als materiaal veel spannender om mee te werken.” Rink pleit daarom voor meer gebruik van lokale klei in bijvoorbeeld de kunstwereld.

Zorg dragen voor de plek waar je bent

Rinks fascinatie voor lokale Nederlandse klei opende haar ogen voor de eindeloze verschillen die er zijn in klei over de hele wereld. “Overal waar ik kom zie ik nu klei. Dit is nog een manier waarop ik met beide benen op de grond gezet word. Ik word me namelijk bewust van mijn omgeving door op zo’n klein detail als de grondsoort te letten.” Volgens Rink zou het goed zijn als meer mensen zich op deze manier bewust worden van hun omgeving. “Het is goed als je snapt waar je bent, omdat je dan beter zorg gaat dragen voor die plek. De aarde zou daar erg veel van profiteren denk ik.”

Met dit project staat Rink pas aan het begin van haar onderzoek naar de mogelijkheden van klei. Daarom heeft ze veel gehad aan de (w)aardewerk community of practice en de expertise die daarin gedeeld wordt. “Als keramisten zitten we vaak in ons eentje te werken. Als je tegen een probleem aanloopt, zoek je uit alle macht zelf een oplossing. Nu heb ik antwoorden gekregen op inhoudelijke vragen die ik zelf nooit had gevonden.” Rink is geïnspireerd om nog lang door te werken met klei in alle verschijningsvormen. “Ik ben nog jong maar ik kan hier echt mijn leven lang mee door!”

@studio.rink
studiorink.com

Tekst: Anke Vromen
Fotografie: Fan Liao

Lees verder

(w)aardewerk

Voor (w)aardewerk gaan makers op zoek naar duurzame toekomstperspectieven voor keramiek.

(w)aardewerk - Dutch Design Week 2024

De (w)aardewerk presentatie tijdens Dutch Design Week is een eerste inspirerende aanzet als antwoord op fast ceramics.

Studio Luske

Sculpturen van restklei uit het keramiekatelier van ArtEZ.

Facebook LinkedIn Instagram

NieuwsbriefContactAgendaDisclaimerPrivacyMediamap