Selina Ben opent de deur van haar appartement op IJburg in een donkergroene sweater met een mysterieus patroon op de voorkant. Van een afstand doet het denken aan een web van blauwgroene beekjes die door een gebroken wit landschap stromen. Het patroon blijkt gemaakt van een lapje vintage linnen dat in stukken is geknipt en op de sweater genaaid, en geborduurd met groen garen. Het is een voorbeeld van Ainu-borduurwerk, een eeuwenoude techniek afkomstig van de inheemse inwoners van Japan. Selina lacht. “Ik heb het linnen gebruikt om een ongewenst merklogo te bedekken.”
Dit is typisch voor Selina’s borduurwerk: het gebruik van oude technieken, vooral uit Oost-Azië, om bestaande kledingstukken te repareren en mooier te maken. Voor haar is dit een manier om geschiedenis voelbaar te maken en de intieme connectie tussen mensen en kledingstukken te herstellen – een connectie die met de snelle mode-industrie van nu nogal eens verloren gaat. Selina werkte voorheen als ontwikkelaar van industriële textielproducten, maar is nu fulltime textielkunstenaar en workshopdocent op het gebied van Ainu- en Sashiko-borduurwerk en reparatietechnieken. Ook is ze oprichter van het platform Unwritten Stitch.
Een paar weken voor het interview was ze nog in China, vertelt ze, om het borduurwerk van de Miao-cultuur te bestuderen.