Wat vind je zo fijn aan borduren?
“Ik hou heel erg van priegelen. Dan kan ik echt mijn lol op, zeker met Chinees borduren, dat is enorm priegelig. Ik houd ervan om me helemaal over te geven aan een techniek of ambacht. Vooraf denk ik lang na: wat wil ik maken? Hoe ga ik het aanpakken? Maar zodra ik dat heb bedacht, ga ik gewoon uitvoeren, eindeloos steken zetten. Dat vind ik heel rustgevend.”
“Bij drukwerk werkt het eigenlijk ook zo. Dat begint met een ontwerpfase die vooral bestaat uit denken en plannen: welke kleuren wil ik gebruiken, in welke lagen bouw ik het drukwerk op. Maar zo gauw ik aan het gutsen ben in hout of linoleum wordt het meer uitvoerend werk, en dat vind ik ook heel lekker. Het is meditatief, maar ondertussen ben je wel iets aan het doen.”
“Wat ik ook fijn vind is dat je borduurwerk zo makkelijk kunt meenemen. Neem dit werkje, dit heb ik zitten borduren op Bornholm, een eiland bij in Denemarken. Borduurwerk reist met je mee, in tijd en ruimte, en in je ervaringen. Die steekjes houden de plekken die je bezocht hebt, de periodes in je leven en de emoties een beetje vast. Dat vind ik zoiets moois.”
Borduur je hele andere dingen dan je tekent of drukt?
“Steeds minder eigenlijk, het groeit meer en meer naar elkaar toe. De ene keer kies ik voor het ene medium, de andere keer voor het andere. Het is leuk om te zien wat er gebeurt als je voor één beeld verschillende technieken gebruikt. Het uitgangspunt is hetzelfde, maar het resultaat is totaal anders.”
Wil je nog andere media proberen?
“Ik zou het heel tof vinden om een heel groot wandkleed te maken voor een openbare ruimte, een overheidsgebouw ofzo. Dan heb je een lekker groot canvas om op te werken, en is het eindresultaat voor veel mensen zichtbaar. Ik wil mijn werk graag delen.”
“Verder ben ik nu bezig met een boek met als thema metamorfose. Er komen veel insecten in voor, zoals rupsen die vlinders worden, of larven die kevers worden. Ik fantaseer over het zelf maken van een kledingstuk, dat ik kan dragen bij de boekpresentatie, en waar dan ook rupsen, vlinders en kevers op zijn geborduurd. Dat zoek ik steeds meer: dat mijn werken gelinkt zijn, dat ze tot dezelfde wereld behoren.”