NEW CRAFTS TALKS

Crafts Council Nederland presenteert ‘NEW CRAFTS talks’: een serie inspirerende lezingen over de waarde van digitale technieken met betrekking tot handwerk en vice versa.

Talk 1: Digital Crafts
1 september 2022

Crafts Council Nederland
Roel Deden, Nina van Bart & Marieke van Heesbeen

Crafts Council Nederland trapt deze serie lezingen af met een introductie over NEW CRAFTS. Vervolgens maken we kennis met iAtelier deelnemers Roel Deden, Nina van Bart en Marieke van Heesbeen. Dit stimuleringsprogramma voor makers (gestart in 2021) is een initiatief van negen ambachtsgeoriënteerde organisaties uit acht Europese landen. In elk land zijn makers samen aan de slag gegaan: digitale en ambachtelijke makers experimenteren en leren van elkaar.

Digitale technieken vereisen niet alleen technische kennis, maar er is ook veel analoge maakkennis nodig om het creatieve potentieel van een machine naar je hand te kunnen zetten. Hoe ontwikkel en waarborg je als maker een eigen handschrift als je gebruik maakt van digitale technieken en hoe kunnen we digitale tools gebruiken om ambachtelijke kennis te delen en te verrijken?

Bekijk de opname hier!

Talk 2: Physical and Virtual Fashion
15 september 2022

Anita Michaluszko en Flavia Bon, Augmented Weaving

In hoeverre is het van belang om kennis te hebben van ambachtelijke technieken en duurzame materialen in het digitale ontwerp- en productieproces? Anita Michaluszko (handweefster en textielontwerpster) en Flavia Bon (designer) onderzoeken hoe ze met zowel analoge als digitale technieken kunnen bijdragen aan nieuwe ontwerpen. Door de verschillende fysieke, digitale en virtuele manieren van werken te verweven tot één verenigd en grenzeloos proces, evolueren textielobjecten die aanvankelijk in een digitale wereld werden voortgebracht, om zich in de fysieke ruimte te manifesteren en vice versa.

Bekijk de opname hier!

Talk 3: Creative Collaborations with Machines
29 september 2022

Kristina Andersen, TU Eindhoven
Daniel Maarleveld

Wat betekent digitale integratie voor de ambachtelijke beroepspraktijk voor artistieke, technische en maatschappelijke innovatie? Welke kennis moet de huidige (digitale) maker bezitten? Om software toepassingen goed in de vingers krijgen kost veel tijd, net zoals een traditioneel ambacht onder de knie krijgen. Zijn computer en robot ‘just another tool’ of vervangen ze het handwerk nu robots steeds sensitiever en intelligenter worden? Moeten we het concept crafts en craftsman updaten of moeten we vakmanschap zien als iets dat altijd in ontwikkeling is en dat met behulp van hightech tools centraal moet staan in de samenleving? Kristina Andersen Assistent professor bij TU/Eindhoven en auteur van ‘Digital Crafts-Machine-Ship: creative collaborations with machines’ neemt ons deze middag mee in deze vraagstukken.

Creative coder Daniël Maarleveld en borduurontwerper Martine van ’t Hul ontwikkelen in het kader van iAtelier samen nieuwe digitale- en machinale uitingen op de borduurmachine. Als duo werken ze aan cross overs tussen twee domeinen. Door het domein van de ambachtelijke maker te verbinden met de digitale maker proberen ze de onmogelijkheden van de borduurmachine en de software in kaart te brengen. Daniël Maarleveld vertelt over de geslaagde en minder geslaagde experimenten.

Bekijk de opname hier!

Talk 4: Future Heritage
13 oktober 2022

Marijke Bruggink en Paul Hulsenbosch
x AmbachtenLab Klompen Maken 

Ontwerper Marijke Bruggink kwam tot de conclusie dat de klomp niet meer evolueert. De vorm en het materiaal liggen vast. Wat zouden de mogelijkheden van een digitale klomp zijn?  Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN) nam het initiatief voor het AmbachtenLab Klompen maken. Het idee achter het AmbachtenLab is die kennis van de technieken en vaardigheden die de ambachtsmensen hebben, door te geven aan de volgende generatie, met de ambitie dat zij de duurzame en innovatieve eigenschappen van de ambachten in kunnen zetten voor toekomstige ontwikkelingen.

Product designer Paul Hulsenbosch experimenteert ook met het maken van digitale producten. Hij voegt daar een duurzame gedachte aan toe. Waar in de ‘echte’ wereld een boom moet groeien en je van het hout een klomp maakt, kan je in de digitale wereld de natuur naar je hand zetten en een boom in de vorm van een klomp laten groeien. Ook speelde de locatie, het Nederlands Openluchtmuseum, een belangrijke rol in dit denkproces. De klompen uit de (digitale) collectie van het museum worden geconserveerd, maar kunnen uiteindelijk wel vergaan. In de digitale wereld kunnen producten echter voor altijd worden bewaard.

Schrijf je hier in!