Meet the Maker: Marjo de Vries
‘Ik ben vormgever. Die benaming past het beste bij mij. Eigenlijk past dat bij alle mensen: het vermogen om vorm te geven is wat ons als mens maakt. Tijdens mijn studie op de academie, de docentenopleiding, ben ik Jo Schoenmakers tegengekomen. Jo maakte keramische beelden, hij werkte op de grens van toegepast en autonoom. Ik werd zo enthousiast in zijn atelier, dat spoorde mij aan om ook met keramiek te gaan werken. Dat kwam niet uit de lucht vallen, als kind haalde ik al klei uit de tuin om mee te werken en eigenlijk wilde ik op de academie beeldhouwen studeren. Samen zijn we in 1995 gaan werken onder onze initialen JAS/MV. We begonnen met aardewerk maar uiteindelijk werd porselein onze specialiteit. Daarin hebben we allebei onze kracht. Jo kan alles op technisch gebied, volgens de regels. Ik speel meer met keramiek. We maken eigen werk en produceren ook in opdracht. Maar: wij produceren niet voor anderen maar met anderen, in co-creatie. Dat komt omdat porselein zulk eigenzinnig materiaal is, het pakt altijd anders uit. Dat vereist ook ontwerpkennis. In co-creatie signeren we beiden. We hebben een atelier en galerie in Maastricht aan de Bassinkade, vlak bij de Maas. We hebben er draaischijven voor porselein en gips maar er staat ook een 3D printer. We hebben in ons huis nog een tweede atelier, daar staat de oven. Voor het bakken moet dus veel werk getransporteerd worden.’
Waar ben je momenteel mee bezig?
‘Op dit moment is een nieuw restaurant in Maastricht met ons in overleg. Zij willen hun antieke servies aanvullen met losse stuks, in porselein. Wij worden heel enthousiast van zulke vragen, om mee te denken, te ontwerpen en te produceren. Culinair Maastricht heeft bij ons de vraag neergelegd om 30 plaketten te maken van porselein, voor aan de gevels van de betrokken restaurants. We combineren hiervoor porselein met 3D printen en kleurprinten. Het woningcollectief de Mouleurs in het Sphynxkwartier benaderde ons om een leeuw te maken voor in een nog te bouwen fontein. En we zijn ook nog bezig met een vraag om exclusieve urnen te maken.’
Wat maakt jou vak zo leuk?
‘Het leukste is de vrijheid en de verrassing, en de verschillende mensen die we tegen komen door ons werk. Het is een wonder dat alles waar we ooit van droomden er nu is, dat het door ons gecreëerd is. Ons vak maakt dat we een autonoom leven kunnen leiden. Dat komt ook omdat ik een part-time baan in het onderwijs heb, dat geeft financiële vrijheid.’
Waar haal je inspiratie vandaan?
‘Dat is zo veel, ik ben snel geraakt. Maar als ik een paar dingen moet noemen dan zijn het de mensen, enthousiaste makers van allerlei disciplines die mij inspireren. Dat geeft een heel rijk gevoel. Ook de natuur is belangrijk, we wandelen veel en ik maak onderweg foto’s die ik weer gebruik als inspiratie voor ons werk. Natuurlijke materialen hebben mij altijd getrokken, vroeger maakte ik al parfum van rozenblaadjes.’
Wat zijn uitdagingen binnen jouw werk?
‘We worden ouder, het werk wordt iets zwaarder. We hebben bijvoorbeeld de oven buiten staan en om de platen met werk goed in de oven te krijgen is best een uitdaging. We moeten geen been breken, in die zin zijn we kwetsbaar.’
Wat is je toekomstdroom?
‘Ik wil zo lang mogelijk door blijven gaan met dit werk, zonder stress en veel leuke mensen blijven ontmoeten. Maar ik zou ook willen dat het erfgoed van porselein maken in Nederland meer respect krijgt, in welke vorm dan ook. Ik zou graag een minorstudie keramiek willen oprichten om kennis over te dragen, anders gaat het verloren.’
Hoe zie jij het makerschap voor de toekomst?
‘Ik zie het makerschap positief in maar ik zie dat jongeren veel meer geholpen moeten worden met de zakelijke kant. Vermogen om te maken is belangrijk, maar je komt nergens als je geen offertes kan maken, niet weet hoe je met opdrachtgevers moet omgaan of geen goede PR realiseert.*’
Wat kan Crafts Council Nederland voor jou doen?
‘Het woord crafts is een goede benaming om hokjes te doorbreken. Je bent maker en ontwerper tegelijkertijd. Er zou een beter beeld moeten komen wat goed ondernemerschap in de crafts is, door bijvoorbeeld initiatieven te tonen als Made in Maastricht en het Werkgebouw, en dat daarmee kracht ontstaat dat voor gemeenten en klanten als een voorbeeld kan dienen.** We werken als makers allemaal op eilandjes, daarom is het goed om elkaar te ontmoeten, als klankbord en om kennis uit te wisselen. De expertmeeting die jullie laatst organiseerden was om die reden voor ons heel waardevol, het gaf ook een stimulans om eindelijk eens bij collega-keramisten op bezoek te gaan.’
Hoe sta jij in deze tijd van Corona?
‘Wij hebben nu tijd om te her-organiseren, het atelier te schilderen en opnieuw in te richten. Maar we hebben ook tijd om te experimenteren. We wonen bijvoorbeeld bij een kleigroeve, daar hebben we zelf klei gegraven en er gietklei van gemaakt waar we mee experimenteren. Nu de overheidsregels iets versoepelen komen de eerste klanten weer binnen. We hebben ook al weer overleg gehad met een nieuwe opdrachtgever. We komen denk ik beter uit de crisis dan toen we er in zijn gegaan, want onze boodschap om het maken in Nederland te behouden wordt steeds relevanter. Het belang van reshore hangt al langer in de lucht. Transporten worden steeds moeilijker, kijk naar mondkapjes. Misschien moeten we wel minder werken, meer zelf aan de slag en minder kopen. Het belang van maken moet meer dan ooit nu verteld worden.’
Meer zien van Marjo? Bekijk de website en Instagram.
Meer Meet the Maker? Klik hier.
* CCNL start hiervoor Crafting Business
** Hier doet CCNL onderzoek naar en dit gaan we opnemen op de website