Meet the Maker: Daan Veerman

‘Ik ben Daan Veerman, ontwerper, curator en schrijver. In 2017 ben ik afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven in de afdeling Man & Well-Being. Sinds die tijd ben ik werkzaam als zelfstandig ontwerper, en werk ik freelance bij verschillende ontwerpstudio’s. Binnen mijn eigen praktijk ben ik vooral verder gegaan met het doorontwikkelen van één van mijn afstudeerprojecten, Digital Craft. In dit project onderzoek ik hoe 3D-printen zou kunnen evolueren tot een nieuw ‘digitaal’ ambacht, als de 3D-printer niet door een computer aangestuurd, maar juist met de hand bediend wordt. Momenteel maak ik met deze techniek textiel en ruimtelijke objecten. De objecten zijn kopieën van producten die normaliter industrieel en op grote schaal geproduceerd worden uit plastic, waarbij ik gefascineerd ben door de vormentaal die daaruit ontstaat. Deze kopieer ik, maar door dit juist met de hand te doen, ontstaat er een interessante clash van handwerk, ambacht en de vormentaal van de industrie. Ook zie ik ze als een monument voor deze tijd, aangezien ik vermoed dat veel van deze producten langzaam zullen verdwijnen, of uit andere materialen gemaakt zullen worden.’

Waar ben je momenteel mee bezig?
‘Naast het doorzetten van het project Digital Craft heb ik mij toegelegd op het aanleren van andere ambachten en technieken. Vorig jaar heb ik besloten dat ik vanaf nu alles wat ik nodig heb zelf zal gaan maken, om zo met meer materialen te werken, en daarbij mijn eigen handschrift daarin te ontwikkelen. Tot nu toe heeft dit geresulteerd in een bestekset, gordijnen, kleding en slippers. Momenteel ben ik bezig met het hameren van metaal, om daar objecten mee te maken.’

Wat maakt jouw vak zo leuk?
‘Het fijne aan deze manier van werken en leven is dat het de ruimte biedt om iedere dag anders in te richten en aan te vliegen. Zeker nu het stiller is qua opdrachten en tentoonstellingen, is er heel veel tijd om mezelf te verdiepen in nieuwe materialen en technieken.’

Waar haal je inspiratie vandaan? 
‘Dit verschilt, het kan een boek zijn wat ik net gelezen heb, of een kunstenaar waar ik het werk van ontdek, of juist de kleding van iemand die op straat voorbijloopt.’

Wat zijn uitdagingen binnen jouw werk?
‘Het kunnen verbinden, communiceren en positioneren van alle dingen die ik maak en produceer. Mijn andere afstudeerproject aan de Design Academy was een onderzoek naar de fysieke kant van het Internet, en resulteerde uiteindelijk in performances en een Atlas van het Internet in Nederland in boekvorm. Op het eerste gezicht heel anders dan het werk Digital Craft, waardoor het vaak voor mensen moeilijk voor te stellen is dat deze door dezelfde maker gemaakt zijn. Heel anders, maar ook een subdiscipline binnen ontwerpen die ik heel interessant vind, waarbij het meer om het onderzoek gaat. Verder heb ik sinds mijn afstuderen mijn praktijk enorm verbreed en ben ik naast het ontwerpen en maken ook gaan schrijven (fictie en non-fictie). Nu zoek ik naar manieren om dit te integreren in mijn ontwerpproces en hier een rol voor te vinden. Zou het bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat een fictieve tekst uit kan leggen hoe je een product kan gebruiken, in plaats van een gebruiksaanwijzing? Kan je een gebouw, interieur of object zo goed beschrijven in woorden en tekst, dat je de realisatie ervan uit kan besteden aan een ander? Of is het mogelijk om (als curator) werk van verwante ontwerpers en kunstenaars aan elkaar te verbinden en te contextualiseren door het beschrijven van een toekomst waarin deze geïntegreerd zijn in het dagelijks leven?’

Wat is je toekomstdroom?
‘Het liefst zou ik later willen wonen op een plek waarbij ik alles zelf gemaakt heb, van de bakstenen van de muren tot de pannen waar ik mee kook en de kleding die ik draag. Dit was ook de reden dat ik ooit ben gaan studeren aan de Design Academy, ik was heel benieuwd hoe het zou zijn om te wonen, werken en leven in een wereld waarin ik alles zelf had gemaakt. Verder zou ik binnen het Digital Craft project heel graag met andere makers samen willen werken, om te kijken wat het voor hun disciplines zou kunnen betekenen. Hierbij vind ik mode heel interessant, uitgaande van de textielen die ik gemaakt heb binnen Digital Craft. Maar ook lijkt het me heel interessant om met een mandenmaker of iemand die vlechtwerk maakt in gesprek te gaan, omdat ik daarbij ook een overlap zie in hoe dit geproduceerd wordt, en hoe ik de objecten uit de Digital Craft collectie maak. Ook iemand die zich bezighoudt met patisserie en banketbakken lijkt me hierbij interessant, vanwege de patronen die er vaak op taarten en cakes gemaakt worden met bijvoorbeeld chocola.’

Hoe zie jij de positie van de maker in de toekomst?
‘Dit vind ik moeilijk om te zeggen. Aan de ene kant geloof ik dat we altijd zullen blijven maken, omdat het nou eenmaal datgene is wat we doen. Maar, misschien zou het minder moeten gaan over datgene wat we maken en meer over hoe we daartoe komen. Als het denkproces achter ontwerpen evenveel gewaardeerd wordt als het werk wat daaruit voortvloeit, dan zullen er ook andere posities vrijkomen voor makers. Hierbij vind ik vooral het onderwijs interessant, waar de inbreng vanuit de culturele sector veel groter zou kunnen zijn. Stel je voor dat je al op jonge leeftijd omringd wordt door kunst en cultuur, hoe veel zou dat wel niet kunnen betekenen voor je ontwikkeling en wereldbeeld. Kunnen wij als makers deze posities innemen binnen het onderwijs?’

Hoe sta jij in deze tijd van Corona?
‘Ik denk en hoop dat er meer aandacht komt voor handwerk, zeker nu we allemaal thuiszitten. Op een grotere schaal is het interessant om te zien wat de positie van de creatieve industrie en de culturele sector wordt na de crisis. Juist nu er heel veel druk op de economie komt te staan, is het interessant om te zien wat er vanuit de politiek gedaan wordt voor de culturele sector, en dan met name voor het grote netwerk aan ZZP’ers en kleinere gezelschappen die hier een groot deel van uitmaken. Hoe kan ervoor gezorgd worden dat er ook financiële steun is voor hen, en niet alleen voor de grotere partijen?’

Wat kan Crafts Council Nederland voor je doen?
‘Het verbinden met andere mensen die op een vergelijkbare manier met ambacht bezig zijn, en ook het creëren van een sterkere positie voor deze makers. Kunnen makers bijvoorbeeld gekoppeld worden aan grotere bedrijven en/of industrieën, waarbij hun werk daar ter inspiratie kan dienen, of zelfs opgeschaald kan worden. En kunnen zij een rol spelen bij het samenwerken met partijen uit het onderwijs?’

Meer zien van Daan? Bekijk zijn website en Instagram.

 

HOW&WOW 2018, foto door Thijs Adriaans