Meet the Maker: Daan Simons
‘Ik ben houtbewerker met een voorliefde voor houtverbindingen. Inspiratie haal ik uit de (Japanse) eeuwenoude houtverbindingstechnieken, waar geen lijm of schroef aan te pas komt. Ik vervaardig tafels, sokkels en andere stukken uit massief duurzaam geproduceerd hout —Iepenhout, Eik, Es, Peer of Kers onder andere. Ik werk niet met hout dat van ver komt, geen tropisch hout dus. Het liefst gebruik ik hout waarvan ikzelf – of de opdrachtgever – de geschiedenis ken. Voordat ik begon met het bewerken van hout werkte ik in het theater. Ik volgde de Mimeopleiding aan de theaterschool – niet te verwarren met pantomime – en was ik ruim 10 jaar lang deel van theatercollectief Schwalbe. In 2009 nam ik les aan het Hout- en Meubileringscollege. Inmiddels richt ik me voornamelijk op houtbewerking in de zeer fijne werkplaats the Joinery aan de Plantage Doklaan in Amsterdam.’
Waar ben je momenteel mee bezig?
‘Onlangs heb ik een tafel van 2.30 bij 1.00 bij een klant thuis gebracht. Het is de zevende Tsugi tafel. Hij is gemaakt van een partij werkelijk prachtig Amerikaans kersenhout. Inmiddels ben ik bezig met nummer 8; een kleine van Europees Notenhout en komende week begin ik aan de negende.
Ik ben al een tijdje bezig met een nieuw project: Totem. Totem is een samenwerkingsproject met illustrator Noa Zuidervaart, binnen de regeling Bouwen aan talent van het Stimuleringsfonds. Met het project hopen we een antwoord te vinden op de vraag: Hoe kan de eeuwenoude traditie van het maken van totems ons in deze tijd helpen om de waarde van de natuur tastbaar te maken? Totem oppert een hedendaags gebruik van de totem: een voorwerp dat ons kan helpen een relatie met onze omgeving aan te gaan of nieuw leven in te blazen; een spiritueel gebruiksvoorwerp van hout. Naast een middel tot verbinding, nemen de totems ook de vorm aan van een verbinding, meer specifiek: een houtverbinding. Onderwerpen van de sculpturen waaraan ik samen met Noa aan werk zijn de kracht van bliksem, een mens/luchtverbinding en de energie van de schildpad.’
Wat is je passie?
‘Werken met mijn handen geeft zo veel voldoening. Je ziet voor je ogen iets moois ontstaan, in de vorm waarin het daarvoor nog niet bestond. Hout is een natuurlijk materiaal. Ik ervaar het werken met hout als manier om me te verhouden tot de aarde, waarin de wortels van de boom stevig stonden. Hout is hygroscopisch: het reageert op het vochtgehalte van de omgeving. Het zet uit bij vocht en krimpt bij droogte. Het is een uitermate organisch en bewegelijk materiaal. Deze eigenschap maakt het werken met hout op een positieve manier uitdagend. Ik vind het ook erg mooi dat een tactiel hard materiaal als hout zo zijdezacht kan aan kan voelen als je het aanraakt met je hand. Ik werk uitsluitend met houtverbindingen zonder lijm of schroef, geïnspireerd op de manier waarop oude Shinto tempels gemaakt werden. Zulke verbindingen zie ik als een metafoor voor de ideale relatie: zichzelf, elkaar en het geheel ondersteunend, in vrijheid verbonden.’
Waar haal je inspiratie vandaan?
‘Ik kijk graag in de houtverbindings-bijbel der bijbels: The art of Japanse Joinery door Kiyosi Seike. Het is een werkelijk prachtig boek met zwart-witfoto’s van verschillende Japanse traditionele houtverbindingen. Er staat een mooie omschrijving bij de beelden, waarin de unieke geschiedenis en ontwikkeling van Japans timmerwerk uiteen wordt gezet. Dit boek maakte me op slag verliefd en was het startpunt om op deze manier te gaan werken.
Ik kijk erg op tegen wijlen architect/houtbewerker en George Nakashima, een Japanse Amerikaan, die Japanse en Europese houtbewerkingstechnieken gebruikte in massief hout. Ook hij heeft een indrukwekkend boek geschreven: The soul of a tree. De beschrijving van dit boek zegt het helemaal:’
‘De zoektocht van de auteur naar de zin van het leven bracht hem als jongeman naar Parijs, Tokio en Pondicherry in India. In India vond hij de innerlijke rust die hij zocht en begon hij manieren te vinden om met hout te werken. Hij schrijft ontroerend over de grootsheid van oude bomen en prachtig gefigureerde houtsoorten en legt uit hoe hij zijn materialen selecteert en bewerkt. Bovenal maakt hij indruk op ons met zijn toewijding om de inherente schoonheid van hout te ontdekken, zodat nobele bomen een tweede leven kunnen krijgen als meubilair. De ziel van een boom kijkt naar de wereld door de ogen van een kunstenaar en roept de vreugde op van leven in harmonie met de natuur.’
Wat zijn uitdagingen binnen jouw werk?
‘Het is voor mij de uitdaging is om niet te vervallen in een concurrentiestrijd met geïndustrialiseerde meubelproducenten. Het werk dat een houtbewerker / ambachtspersoon doet, gebeurt met liefde, aandacht en tijd – veel tijd. Om rond te kunnen komen moet zo’n meubelstuk nou eenmaal best wat kosten en dat is niet voor iedereen weggelegd. Dit strookt soms niet met een gevoel van rechtvaardigheid: ik vind dat iedereen, ongeacht inkomen, het verdient om aan een handgemaakte tafel te kunnen eten, kletsen en lezen. Dat geeft zoveel! Het leven is druk, off- en online. Het valt soms wat zwaar om zowel ontwerper, maker, verkoper als pr-medewerker te zijn. Ik werk wel samen met collega’s, maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij mij. Wie weet komt er ooit een moment dat het bedrijf groeit en dat de verkoop en pr door een andere ‘afdeling’ gedaan worden. Maar dat wel graag hoe ik het wil, want ik ben eigenwijs.’
Wat is je toekomstdroom?
‘George Nakashima, bouwde een houtbewerkings-studio van de grond af aan op. Daar maakte hij al zijn meubels met een groot team van ambachtslieden. Zo zou ik het ook willen. Ik zie voor me dat mijn bedrijf zodanig groeit dat er ruimte is voor een team. Je komt elke dag samen om te werken aan iets van schoonheid en om kennis over te dragen in een prettige sfeer. Van oude rot tot leerling; ieder vindt er zijn plek. Er is ook ruimte voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er zijn inmiddels meerdere modellen van de Tsugi tafel ontwikkeld: een ovale, een ronde, een lage koffietafel en een bijzettafel, allemaal zonder lijm en schroef. Er worden dagelijks totems gemaakt, er is een winkeltje verbonden aan de werkplaats en het werk is te koop in diverse mooie winkels voor meubels en design in en buiten Nederland.’
Wat kan Crafts Council Nederland voor jou doen?
‘Crafts Council Nederland is een super organisatie – ik zie jullie als een soort mycelium van de ambacht/ontwerpsector. Jullie zijn het netwerk dat alle ambachtdraadjes aan elkaar verbindt. Crafts Council brengt de juiste partijen en personen bij elkaar. Jullie helpen ons een stapje verder. Het netwerk van Crafts Council bestaat uit mensen met hart voor het ambacht. Het is prettig en handig dat jullie ons onder de aandacht brengen bij potentiële kopers. Die heb je nodig om je werk te blijven ontwikkelen.’
Meer zien van Daan? Bekijk zijn website en Instagram.
Meer Meet the Maker? Klik hier!
Foto 1, 3, 5 en 6 door Noa Zuidervaart | foto 2 door Cyriel Jacobs en White Mirror Photography | foto 4 door Arno Bosma.