Meet the Maker: Boris de Beijer

‘Mijn naam is Boris de Beijer. Ik ben afgestudeerd als sieraadontwerper aan de Rietveld Academie in 2011. Ik werk sindsdien afwisselend als kunstenaar, ontwerper en technisch expert in het gebied van kunststoffen. Mijn werk zit eigenlijk altijd op het snijvlak tussen toegepaste en autonome kunst. Ook ben ik een van de drie oprichters van de kunstbeurs Unfair Amsterdam.’

Waar ben je momenteel mee bezig?
‘Ik heb het geluk dat sinds het begin van de crisis een vrij grote opdracht heb lopen voor Oedipus brouwerij. Ik ontwerp en maak de taphandels die zij zelf gebruiken en aan hun klanten in binnen- en buitenland geven. Verder heb ik veel van mijn opdrachten en tentoonstellingen afgelast zien worden. Uiteraard is de positie van iedere kunstenaar binnen elke discipline op dit moment heel onzeker en zorgelijk, maar het zorgt ook voor nieuwe mogelijkheden. Zo heb ik nu de kans om eens van een afstand naar mijn eigen praktijk te kijken en te filteren waar ik nou eigenlijk plezier uit haal of juist niet. Ook pak ik meer persoonlijke projecten op waar ik normaal gesproken niet aan toe kom. Zoals een speelgoedkist voor mijn 10 maanden oude dochtertje. Dit blijkt ineens een geweldige klus.’

Boris de Beijer kist

Wat maakt jou vak zo leuk?
‘Werken met mijn handen is eigenlijk het enige is waar ik altijd plezier in heb gehad en waar ik in heb uitgeblonken. Ik heb altijd mijn best gedaan om te kunnen doen wat ik leuk vind en inmiddels zit ik in de positie dat ik dit ook kan doen. Het leukste vind ik het positief gespannen gevoel dat mij elke keer bekruipt wanneer ik mijn studio binnenkom. Ik kan vaak niet wachten tot ik weer in mijn werk kan duiken. Ook is mijn werk continu anders, dit houdt het uitdagend. Werken met mijn handen en het leren van de daarbij horende technieken is mijn passie.’

Waar haal je inspiratie vandaan?
‘Ik haal mijn inspiratie echt overal vandaan. Dat klinkt misschien een beetje suf maar het kan zijn dat ik tijdens een wandeling een bepaalde vorm in een tak zie waar ik iets mee wil doen, maar het kan ook een passage uit een boek zijn. Het wisselt sterk. Op het moment lees ik een boek over plastic, toepasselijk getiteld ‘Plastic’ van Susan Freinkel. Het boek zet uiteen hoe plastic tot stand is gekomen, uit welke behoeftes, maar ook de problematiek die plastic veroorzaakt komt aan bod. Het is ontzettend interessant maar het doet mij ook meer en meer inzien dat ik graag meer met andere materialen wil gaan werken. Ook kijk ik veel in een oud houtbewerkingsvakboek. Het kijken naar alle ambachtelijke houtverbindingen die men vroeger gebruikte vormen een bron van inspiratie voor mijn eigen werk. Echte idolen heb ik niet echt. Er zijn wel kunstenaars en ontwerpers waar ik zo nu en dan graag even naar kijk zoals architect Massimo Scolari en het werk van Francis Upritchard, bij wie ik ooit stage liep.’

Wat zijn uitdagingen binnen jou werk?
‘De grootste uitdaging is dat ik altijd alles zelf wil maken. Ik zou er baat bij hebben als ik meer uit zou besteden. Ik vind vaak het technische aspect van mijn werk erg leuk en leerzaam maar ik zou diezelfde tijd misschien vaker moeten gebruiken voor onderzoek en experiment. Dit is mij ook meer dan eens door anderen verteld.’

Wat is je toekomstdroom?
‘Lastig te zeggen. Natuurlijk wil ik graag eens toewerken naar een grote museale tentoonstelling. Ik geloof dat dit op den duur ook gaat lukken. Mensen hebben lange tijd moeten wennen aan de aard van mijn werk. Is het nu kunst of design? Maar inmiddels is dit mijn trademark geworden, mijn sterke kant. Hier kan ik voorlopig nog in blijven doorgroeien. Aan de andere kant zou ik al erg tevreden zijn als ik kan blijven doen wat ik nu doe. Dat was aanvankelijk een droom en ik vind dat eigenlijk al heel bijzonder.’

Hoe zie jij de positie van de maker in de toekomst?
‘Ik zeg al jaren dat ambacht een belangrijkere rol gaat spelen bij kunstenaars en ontwerpers. Volgens mij is het inmiddels al een tijdje aan het gebeuren. Wat je nu bijvoorbeeld veel ziet is het gebruik van keramiek. Vooral bij de nieuwere lichtingen kunstenaars/ontwerpers is het werken met keramiek erg in trek. Het wordt vaak op een klunzige manier toegepast, wat voor een hele specifieke esthetiek zorgt. Of het heel ambachtelijk is weet ik niet, maar je kunt zeggen dat het maakproces een belangrijkere rol aanneemt. Je ziet duidelijk het plezier in het maken terug in dit werk. Ik denk dat dit een eerste stap is in de richting van een nieuwe beweging die straks, in de toekomst terug te vinden zal zijn in de kunstgeschiedenis boeken.’

Hoe sta jij in deze tijd van Corona?
‘Ik maak me grote zorgen over de toekomst van de culturele sector en ik sluit me aan bij iedereen die zich hiervoor hard maakt. Toch ervaar ik deze tijd op een bepaalde manier als een erg prettige periode. Lidewij Edelkoort heeft dit geweldig verwoord in een interview met Dezeen. Het is een tijd waarin we kunnen reflecteren op onze rol hier op aarde, op wat ons dagelijks bezig houdt en wat nu echt belangrijk is op lange termijn. Wat voor een toekomst willen we als soort hier op aarde? Ik zie deze periode als een kans waarbij we tijd hebben om hierover na te denken.’

Wat kan Crafts Council Nederland voor je doen?
‘Makers een podium bieden, wat jullie al doen. Juist de makers die vaak alleen werken zijn kwetsbaar, zeker in deze tijd. En ja, er is ondersteuning vanuit de overheid, maar deze is er op gericht om de grote spelers in de sector overeind te houden en dit is echt niet genoeg. Om het bestaansrecht van iedereen die werkzaam is in de culturele sector te garanderen moeten we alles op alles zetten. Het is goed dat Crafts Council Nederland contact houdt met de ontwerpers, kunstenaars en makers en daar waar nodig ondersteuning biedt.’

Meer zien van Boris? Bekijk zijn website en Instagram.

Meer Meet the Maker? Klik hier.