Meet the Maker: Adrianus Kundert

‘Mijn naam is Adrianus Kundert. In 2015 ben ik afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven. Mijn werk bestaat voornamelijk uit ruimtelijke producten maar daarnaast houd ik mezelf ook regelmatig bezig met interieurs. In mijn werk probeer ik altijd een nieuwe esthetiek te laten zien. Ik kijk vanuit een nieuwe invalshoek naar bestaande materialen, technieken en vormen om door middel van experiment tot een innovatief product te komen.’

Waar ben je momenteel mee bezig?
‘Nu veel reguliere werkzaamheden zijn weggevallen of verplaatst naar een later moment heb ik het een stuk minder druk dan normaal. Ik ben al een tijd bezig met een weefproject en via Instagram sprak ik regelmatig met een jongen uit Toronto over weefsels. Vanuit daar is het idee van de ‘Basketclub’ ontstaan, die ik samen met Jamie Wolfond heb opgericht. De Basketclub is een internationale digitale weefgroep waarbij twaalf makers zijn aangesloten. Onder andere Bertjan Pot, Esme Hofman en Simone Post doen mee. Elke week bedenken we een nieuwe opdracht in de vorm van een emoji, de eerste week was het een sinaasappelmandje, de tweede week een kattenmand. De opdrachten zijn simpel zodat elke maker zijn of haar creativiteit de vrije loop kan laten gaan. Aan het eind van de week delen we ons werk via @_basketclub_ en onze eigen Instagram accounts. Het project zorgt niet alleen voor verbinding tussen makers maar geeft ook een hedendaags podium aan het weef ambacht. We zijn gestart met een pilot van vijf weken en kijken dan verder. Tot nu toe is het project een succes!’

Basketclub

Wat maakt jou werk zo leuk?
‘Maken is gewoon echt mijn ding. Als ik dingen kan maken met mijn handen voel ik mezelf goed. Het voelt ook uitdagend, als een soort puzzel. Soms gaat het niet meteen goed en is het even zoeken. Door te maken leer ik hoe het moet. Deze zoektocht intrigeert mij. Het feit dat ik iets wat ik heb bedacht kan maken met mijn handen is een magisch gevoel.
Sinds kort heb ik een nieuwe regel voor mezelf opgesteld; alles wat ik ontwerp moet ik ook zelf kunnen maken. Voorheen bedacht ik ook wel eens onmogelijke concepten die misschien met veel moeite door een externe partij uitgevoerd kunnen worden. Soms is het een uitdaging omdat er veel tijd in gaat zitten en dat ook betekent dat het niet altijd goedkoper is om het in eigen beheer te maken. Desondanks leer ik van alles over het maakproces en kan ik spelen met de uitvoering.’

Waar haal je inspiratie vandaan?
‘Dit vind ik een moeilijke vraag, het verschilt namelijk nogal. Mijn fascinatie voor weefsels is ontstaan vanuit een soort knutselboek. In het boek stond een soort van balletje. Daar ben ik mee gaan experimenteren en vanuit daar komen er continu nieuwe ideeën in mij op. Door ergens aan te beginnen gaat het balletje rollen.’

Wat zijn uitdagingen binnen jouw werk?
‘Ik wil graag een link leggen tussen ambacht en de industrie. Naar mijn idee moet de interieurindustrie handwerk meer omarmen. Handwerk zorgt voor variatie en niet alles is meer zo strak en hetzelfde. Het is natuurlijk een enorm machtige sector waar niet zomaar iets in te veranderen is. Er zit ook nog eens een hele financiële consequentie aan. Desondanks zie ik dit als een van mijn grootste uitdagingen want de sector is toe aan vernieuwing.
Recent ben ik gestopt met mijn label ODDNESS. Het bedrijf liep prima maar ik had nergens meer tijd voor. Ik was altijd aan het werk en had minder tijd voor het échte maken. Er komen zoveel dingen kijken bij het draaien en verkopen van grotere producties. Ik heb besloten om mezelf nu volledig te richten op het maken van vrij werk en opdrachten waarin ik mijn creativiteit kwijt kan, zoals opdrachten voor de winkel van Susan Bijl.’

Wat is je toekomstdroom?
‘Op dit moment ben ik bezig met het uitwerken van een plan waar ik al een tijdje van droom. Het lijkt mij geweldig om een geheel huis te ontwerpen waarbij alles in en rondom het huis door mij is gemaakt. Op deze manier kan ik mijn productontwerpen en mijn ruimtelijke ontwerp samen brengen. De werken die ik maak missen af en toe wat context. Zo maakte ik een tijdje terug hele grote lampen. Veel mensen hebben gevraagd of ik ook kleinere varianten kan maken maar dit wil ik liever niet. Het past niet bij het concept. Door mijn werk in ‘mijn wereld’ te plaatsen kan ik nog beter laten zien hoe ik het bedoel. Vaak is mijn werk erg expressief en lijkt de gemiddelde Nederlander er nog niet klaar voor te zijn. Het is dus ook niet de bedoeling dat iedereen ineens een Adrianus Kundert huis wil aanschaffen. Het dient als inspiratiebron en als proeftuin om meer draagvlak te creëren voor mijn werk.’

Hoe zie jij de positie van de maker in de toekomst? 
‘Het is niet onwaarschijnlijk dat arbeidsintensieve ambachten uitsterven. Ik zie het dan ook als mijn missie om de kwaliteit van ambachten die mij intrigeren te vertalen naar de toekomst. Het weefproject is hier een goed voorbeeld van. Ik gebruik een computer om stroken te maken en daardoor is het een snelle manier van weven. Het is echt super waardevol om te leren van ambachtslieden die bijzondere skills hebben en hun kennis en kunde door te ontwikkelen naar een hedendaagse manier van maken.’

Hoe sta jij in deze tijd van Corona?
‘Normaal gesproken werk ik vaak met deadlines dus toen dat wegviel was het wel even wennen. Nu ik met de Basketclub ben begonnen ben ik weer helemaal geïnspireerd om aan te slag te gaan. Ik maak elke week een mandje en als ik eenmaal begin heb ik de flow snel te pakken. Er zijn natuurlijk honderden projecten die ik ook nog kan ontwikkelen en/of afmaken maar met name de intuïtieve projecten geven mij momenteel energie. Ook is het wennen dat ik mijn werk niet meer fysiek kan presenteren tijdens bijvoorbeeld de Salone. Ik was voorheen nooit een groot fan van enkel digitaal presenteren omdat context zo belangrijk is voor mijn werk. De ontwikkeling van de digitale wereld is door deze tijd in een stroomversnelling gegaan. Ik denk dat deze shift blijvend is en we in de toekomst veel meer gebruik blijven maken van het digitale platforms.’

Wat kan Crafts Council Nederland voor jou doen?
‘Het zou mij helpen om gebruik te kunnen maken van het netwerk van Crafts Council. Recent wilde ik bijvoorbeeld iets gaan doen met touw maar ik kon geen juiste samenwerkingspartner vinden. Het is zonde dat zo’n project anders niet van de grond komt. Ook is het fijn dat Crafts Council mogelijkheden biedt om te leren van de masters. Ik ben als ontwerper sterk in het denken buiten de huidige systemen maar heb lang niet zo veel kennis van maken als een echte ambachtsman.’

Meer zien van Adrianus? Bekijk zijn website en Instagram.

 

Meet the Maker: Adrianus Kundert
Adrianus tijdens het door CCNL geïnitieerde project ‘Indigo: Sharing blue’ (2016)