Vierdaagse Masterclass buitenschilderen, papier- en verf maken

In deze masterclass maak je zelf alles wat je nodig hebt voor het schilderen in de buitenlucht. Je maakt je eigen schetspapier van met name katoen en linnen, je eigen verf op basis van eitempera en je leert schetsen in/naar de natuur. Haagse School De schilders van de Haagse School waren sterk geïnspireerd door hun Franse collega’s van de school van Barbizon. Op hun beurt waren de Fransen beïnvloed door de Engelse schilders Constable en Turner. Turner maakte de prachtigste schetsen in de buitenlucht op handgeschept papier. Voor die tijd een heel gewone manier van werken naar de waarneming en ter studie voor het latere atelierwerk. De schetsen van Turner zijn echter zo vooruitstrevend en tijdloos dat ze een mooie insteek vormen voor deze masterclass. Turner schilderde namelijk vaak aan de kust, gefascineerd door het licht. Ook zijn papier koos Turner welbewust. Het toenmalige schetspapier was handgeschept en werd gemaakt van lompen. Deze grondstof leverde (en levert nog steeds) het mooiste papier. Tempera Aan het einde van de negentiende eeuw was er in de kunst hernieuwde aandacht voor het ambacht. Diverse technieken en kunststromingen uit het verleden werden opnieuw bekeken en vertaald naar hedendaagse toepassingen. Een oude techniek die in die tijd weer opkwam was het eitempera schilderen. Tempera komt van het Latijnse temperare dat mengen betekent; het schildersmedium bestaat uit een emulsie van verschillende ingrediënten zoals kleurpigment. Afhankelijk van de toepassing in het werk wordt gekozen voor specifieke materialen. De verf kan van mager tot vet (toevoeging lijnolie of bijenwas) worden samengesteld. Elke variant heeft zijn eigen kwaliteiten; eenmaal gedroogd is de verf erg duurzaam. We benaderen voor deze masterclass het schildersambacht vanuit het materiaal, de drager en het medium. In dit geval papier en eitempera. Je maakt je eigen schetspapier van katoen en vlas (linnen). Je kan experimenteren met gramsgewicht, verlijming en kleur. Het formaat wordt gekozen op basis van praktische overwegingen; goed hanteerbaar en makkelijk te bewerken. Zandmotor kust Ter Heijde en Morgenrit langs het strand door Anton Mauve Inspiratie Voor dit papier maken we een magere temperavariant zodat we een waterige techniek als bij een aquarel kunnen bereiken. We laten ons inspireren door de aquarellen van Turner, de werken van Weissenbruch en zijn collega’s van de Haagse School. Daarvoor bezoeken we Museum Mesdag met o.a. werken van de School van Barbizon en zien we de bekroonde documentaire Het Hollandse Licht. Ook bezoeken we Het Hemels Gewelf van James Turrell in de duinen van Den Haag. Onze schilderslocatie is aan de kust ter hoogte van Ter Heijde. Eind negentiende eeuw werd deze omgeving door kunstenaars het Barbizon van Nederland genoemd. Naar keuze richt men het penseel landinwaarts richting de duinen of naar buiten, over het zeer brede strand van de Zandmotor richting zee. Data: 17/18 en 24/25 augustus 2019 Locatie: diverse locaties Den Haag Kosten: € 550 en € 450 voor studenten (op vertoon van studentenkaart) inclusief fietshuur, alle materialen en schilderkistje Maximaal 6 deelnemers Schrijf je in Dag 1, 17 augustus Kennismaking, bezoek museum met inleiding gastspreker. Fietstocht door duinen (fietsen worden gehuurd), bezoek Hemels Gewelf. Schetsen. Dag 2, 18 augustus Papier maken Schetsen in het ochtendlicht/avondlicht Dag 3, 24 augustus Eitempera maken, papier bekijken, eventueel behandelen voor dag erna. Bekijken film, introductie en gesprek met Maarten de Kroon. Schetsen in het avondlicht (op eigen gelegenheid) Dag 4, 25 augustus Buiten schilderen Mark de Weijer studeerde schilderen en tekenen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Het thema landschap is al vanaf het afstuderen een belangrijke inspiratiebron voor zijn werk. Na aanvankelijk naar de waarneming, ter plekke, te hebben gewerkt, ontwikkelde zijn werk zich meer richting abstractie met aandacht voor huid en kleur. Vanaf 2008 maakt hij ook zijn eigen papier als drager voor soms monumentale wandwerken in aquarel. Sinds enige tijd is het landschap weer als herkenbaar fenomeen terug te vinden in zijn werk. Atelier van Mark de Weijer