Koos Breen

In het werk van Koos Breen komt zijn voortdurende fascinatie voor vorm en al diens mogelijkheden tot leven. Zijn ontwerpen brengen, in eerste instantie schijnbaar onverenigbare, elementen bij elkaar tot een ongewoon resultaat. Afgestudeerd als Grafisch Ontwerper experimenteert hij met het opzoeken van de grenzen van verschillende disciplines én materialen.
The grass is always greener on the other side is het resultaat van deze experimenten waarin graancirkels, Franse baroktuinen, Perzische tapijten, tribals en de priestergewaden van Matisse samenkomen.
Het werk transformeert niet alleen het ambacht, van scheertechnieken voor het kapsel naar technieken voor het interieur, maar speelt ook met de ongewone wijze van gebruik van het materiaal; het gebruik van kunstgras voor binnenshuis en niet op de vloer maar aan de wand. Voor het werk leerde hij het ambacht van de barberskunst waar de nadruk ligt op de perfecte fade van het kapsel. Net als barbers gebruikt hij verscheidene tondeuses voor de verschillende lengtes. Met een schaapscheermachine scheert hij de basis patronen in het getufte kunstgrastapijt, voor de korte delen gebruikt hij een klassieke tondeuse. Uit de losse pols scheert hij de langere lengtes bij tot korte, zodat er geleidelijke fade ontstaat. Zo vereeuwigt Breen de tijdelijke vorm van een kapsel naar een permanent gegeven aan de muur.

www.koosbreen.com