Dutch Darlings Souvenir wedstrijd

De wedstrijd Dutch Darlings appelleert aan de groeiende behoefte aan unieke, duurzame producten met een eerlijk verhaal: producten waarvan we de herkomst en de productiewijze kennen. Producten met een herkenbaar gezicht. Crafts Council Nederland wil hier aan bijdragen. Onder andere door de rijke traditie aan ambachtelijke technieken in Nederland weer op de kaart te zetten, productinnovaties vanuit de ambachten te stimuleren en door lokale productie op gang te brengen van duurzame producten die onze cultuur en economie verrijken. Door de samenwerking te initiëren en te stimuleren tussen gespecialiseerde vakmensen, vormgevers en makers bij het ontwerpen, vervaardigen en het in de markt zetten van nieuwe producten.

Met de Dutch Darlings wedstrijd werden vormgevers en ambachtslieden uitgedaagd om nieuwe souvenirs te ontwerpen op basis van traditionele Nederlandse ambachtelijke technieken. De opdracht was óók om te zoeken naar rendabele productiemogelijkheden, liefst lokaal door de makers zelf en met grondstoffen van dichtbij.

De geschiedenis van het souvenir gaat terug naar de tijd van de ‘Grand Tour’, toen rijke jongeren voor een jaar of langer in Europa op reis gingen, als onderdeel van hun opvoeding. De Grand Tourist deed veel indrukken op en maakte van alles mee. Als tastbare herinnering aan deze ‘ontdekkingstocht’ kocht hij antiek, kunst, ansichtkaarten maar ook (schaal-) modellen van gebouwen en kerken die hij onderweg tegenkwam. Deze souvenirs gaven de reiziger status en dienden – eenmaal thuis – als onderwerp van gesprek tijdens diners met vrienden en familieleden.

Voor deze wedstrijd maken we met de deelnemers een ‘Grand Tour’ door eigen land, want Nederland heeft een rijke historie voor wat betreft ambachtelijk erfgoed. Dutch Darlings daagt uit om het erfgoed op een eigentijdse manier tot leven te brengen. De opzet is dat we met de nieuwe souvenirs toeristen een rijker palet aan producten bieden. Bovendien geven we de lokale economie weer een impuls en roepen we op om vorm te geven aan de nieuwe ambachtelijke praktijk.

De overweldigende hoeveelheid inzendingen, maar ook de originaliteit en creativiteit waarmee de Nederlandse ambachten toegepast zijn in nieuwe producten, zorgde voor een uiterst geslaagde wedstrijd met mooie resultaten. De nominaties werden getoond tijdens de Dutch Design Week 2014 waar ook de winnaars bekend werden gemaakt en waar bezoekers konden stemmen welk ontwerp de publieksprijs verdiende. Ook zijn er vervolgstappen gezet om producten daadwerkelijk in de winkels te krijgen.

de publicatie