(ge)mis in de St. Josephkerk Utrecht

(ge)mis
21 – 23 november 2019
St. Josephkerk, Utrecht

CCNL presenteerde (ge)mis in de St. Josephkerk Utrecht

Kerken in Nederland worden nauwelijks meer gebruikt voor waar ze ooit voor gebouwd zijn. In opdracht van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed bracht Crafts Council Nederland de St. Josephkerk in Utrecht op een nieuwe manier onder de aandacht. Het interieur van de kerk biedt ambachtelijk erfgoed dat een boeiend uitgangspunt vormt voor nieuwe interpretaties en voor het beoefenen van technieken voor hedendaagse toepassingen.

CCNL presenteerde (ge)mis in de St. Josephkerk Utrecht

(ge)mis
Het interieur van de St. Josephkerk is tot stand gekomen met verschillende ambachtelijke technieken die een interessante start kunnen zijn voor innovatie. Crafts Council Nederland vroeg twee jonge makers, Lisa Konno en Boris de Beijer, om te onderzoeken wat symboliek, rituelen en spiritualiteit betekenen voor nu en in de toekomst. Dit onderzoek vertaalden zij in de vorm van nieuwe objecten geïnspireerd op de St. Josephkerk. Van 21 tot en met 23 november waren deze nieuwe objecten te zien in de kerk. Tijdens deze dagen werd er ook zelf gemaakt en geleerd door de bezoekers, zo waren er borduurworkshops en rondleidingen.

CCNL presenteerde (ge)mis in de St. Josephkerk Utrecht

Kerk en Kunst
In Nederland zijn ontzettend veel kerkgebouwen. Ze liggen Nederlanders na aan het hart ook al gaan ze zelf niet meer ter kerke. Een groeiende groep jongeren komt nauwelijks nog in de kerk en steeds meer Nederlanders hebben geen christelijke achtergrond en zijn onbekend met de symboliek en betekenis van kerkgebouwen. Willen we deze iconische gebouwen voor de samenleving behouden, dan is het van belang de gelaagde betekenis van de kerkgebouwen te tonen. Daarvoor initieert de Rijkdienst voor het Cultureel Erfgoed ’Kerk en Kunst’, dat mede mogelijk wordt gemaakt vanuit het programma Toekomst Religieus Erfgoed. Verschillende partners, waaronder Crafts Council Nederland, doen voorstellen om kerkgebouwen een duurzame toekomst te geven.

Bekijk hier het artikel van Kunst en Kerk over (ge)mis. 

Bekijk hier alle activiteiten van ‘Kerk en Kunst’.

CCNL presenteerde (ge)mis in de St. Josephkerk UtrechtMakers (ge)mis

CCNL presenteert gemis

Lisa Konno
werkt aan projecten die het huidige modesysteem bevragen en gaat op zoek naar innovatieve manieren van ontwerpen om een ander pad in de mode te kunnen bewandelen. Haar werk is een balans tussen activisme en esthetiek en Konno experimenteert voortdurend met nieuwe recyclingtechnieken, materiaalverwerking, manieren van productie en verkoop. Dit alles in het belang van duurzaamheid. Het belangrijkste doel van haar werk is om mode te gebruiken om maatschappelijk relevante verhalen te kunnen vertellen.

Wanneer Konno zich afvraagt wat ze, als atheïst, zou willen dat er bewaard blijft aan de kerk is het antwoord: Het ambacht. De borduursels in de kazuifels, de glas-in-lood ramen, het beeldhouwwerk, ze dragen allemaal een verhaal en vaak een rituele geschiedenis. Rituelen trekken Konno erg aan, het zijn de soms achterhaalde en vaak religieuze waarden die aan veel rituelen hangen, die haar niet aanspreken. Voor (ge)mis onderzoekt ze hoe het ambacht uit de kerk meegenomen kan worden in de gemoderniseerde waarden van de atheïst.

CCNL presenteert gemis

Boris de Beijer
studeerde aan de afdeling Edelsmeden van de Rietveld Academie, echter in zijn werk vervagen de grenzen tussen disciplines. Zijn werk begeeft zich vaak op de grens van beeldhouwkunst en design. Als een moderne alchemist creëert De Beijer verrassende en spraakmakende objecten waarbij vorm en functionaliteit ambivalent zijn. Tijdens het maakproces onderzoekt hij de verschillende eigenschappen van materialen en structuren en zet ze naar zijn eigen hand. Materiaal is vaak het uitgangspunt. Zo werkt hij onder andere met polyurethaan, een kunststof dat hij transformeert van iets gewoons, alledaags, naar iets edels, iets unieks. De objecten hebben een enorme aantrekkingskracht vanwege de aanraakbaarheid van het materiaal en de perfectie van de uitvoering.

Religie en het daar bijbehorende mystieke en spirituele aspect spelen in zijn werk altijd een centrale rol. Het is De Beijers bedoeling dat de objecten die hij maakt, bij diegene die er naar kijkt of het vasthoudt een lading overbrengen en een reactie uitlokken. Hij werkt veelal met moderne materialen, maar dat weerhoudt zijn objecten er niet van om juist de indruk te wekken dat zij tot een ander tijdperk behoren. Voor het werk dat De Beijer presenteert in de St. Josephkerk heeft hij zich laten inspireren door de uitgebreide figuratieve vertelling in glas in lood van Otto Mengelberg en zijn zoon Willem, die tevens ook het hoogaltaar hebben vormgegeven. De symboliek van de bron en het serpent zijn daarbij leidend.

CCNL presenteert gemis

Desiree Hammen
maakt installaties en autonome borduursels; haar specialiteit. In haar werk combineert Hammen haute couture-technieken met haar eigen doe-het-zelfvaardigheden, en onderzoekt ze de schoonheid van imperfectie. Haar werk wordt beschreven als ‘poëtisch, chaotisch, intens en speels’. Met haar binnen- en buiteninstallaties verstoort ze de realiteit op een zachte manier. Met haar handgemaakte one-of-a-kind kleding benadrukt ze de persoonlijkheid van de persoon die het draagt.