Bas Kosters & Preta Wolzak: Rebellen met naald en draad

Borduren wordt doorgaans niet als rebellerend getypeerd, maar Preta Wolzak en Bas Kosters bewijzen hoe je met naald en draad toch diep kan steken!

In hun nieuwe tentoonstelling Serious International Business laten Preta Wolzak en Bas Kosters werk zien dat sociaal maatschappelijke kwesties aan de kaak stelt. Van vergeten vrouwen in de geschiedenis tot het omarmen van jezelf in een wereld die ingericht is op likes van anderen, beide gebruiken craft om tegen deze diepgewortelde problematiek te protesteren. Daarnaast zijn beide kunstenaars niet bang om te spelen met surrealistische taferelen om zo op een speelse manier hun zienswijze te delen.

 

Bas Kosters is een Nederlandse modeontwerper en kunstenaar. Dit werk laat een wandkleed of quilt zien gemaakt van verschillende soorten textiel. Het wandkleed is vastgemaakt aan een stok. De quilt verbeeld een roze cartoon met drie ogen, die in beide handen een mobiele telefoon vast heeft. De cartoon heeft daarnaast twee neuzen en twee monden. De cartoon is vast gemaakt op een achtergrond met een bloemetjespatroon. Dit werk is nu te zien in Museum Rijswijk in de tentoonstelling Wolzak & Kosters: Serious International Business | Crafts Council Nederland
Bas Kosters, “Communication tapestry 1”, textiel

 

Flirten met helden: het ontstaan van Serious International Business

Op zondag 11 februari werd de tentoonstelling Serious International Business geopend in Museum Rijswijk. Het museum is gesitueerd in een oud herenhuis en staat vooral bekend om het organiseren van papier- en textielbiënnales. Het is via deze textielbiënnales dat Bas Kosters bekend werd met het museum. Hij was gevraagd door Preta Wolzak om samen de ruimte op te vullen.

“In mijn eentje zou ik de ruimte niet vol kunnen krijgen”, grapt Wolzak. Maar dat was niet de enige reden waarom zij koos om samen met Kosters te exposeren. “Ik maak werk over helden en mijn persoonlijke held is Bas. Dus het ging niet alleen over het opvullen van de vierkante meters maar ook de vraag wie ik er zelf heel graag zou willen zien.”

 

Preta Wolzak is een textielkunstenaar. Dit werk is gemaakt van textiel op doek en verbeeld een Inuit. Een inuit is een persoon van de inheemse bevolking van Noord Canada en delen van Groenland en Alaska. Ze heeft hiervoor vershillende soorten materiaal gebruikt, zoals wol en katoen om een portret te maken van een van deze inheemse Inuit bewoners. Dit werk is nu te zien in Museum Rijswijk in de tentoonstelling Wolzak & Kosters: Serious International Business | Crafts Council Nederland
Preta Wolzak, “#3”, Ma petite Inuit, textiel op doek, handgeborduurd, leer

 

De twee kunstenaars ontmoetten elkaar in Miami in 2017. Kosters: “We waren al digitaal aan het flirten en toen we elkaar ontmoetten was het eigenlijk meteen dikke mik.” Ze spreken dan ook vol lof over elkaars werk. Zo houdt Wolzak van de manier waarop Kosters buiten de hokjes denkt en bewondert Kosters de manier waarop Wolzak betrokken is bij haar werk. Alhoewel beide kunstenaars een duidelijke eigen beeldtaal hebben, vinden de twee elkaar door hun activistische houding én hun voorliefde voor textiel om hun boodschap over te brengen.

De werkwijze van Wolzak -minutieuze borduursteken op canvas- kan daarnaast gezien worden als een extra laag in haar boodschap. Borduren gaat namelijk niet zo snel, wat in tegenstrijd is met onze huidige maatschappij waarbij alles snel, sneller en snelst moet (wat ten kostte gaat van de aarde). “Ik ben dan ook heel trots om dit samen met haar te mogen doen”, voegt Kosters toe met een grote glimlach op zijn gezicht.

 

De afbeelding laat het werk van Nederlandse textielkunstenaar Preta Wolzak zien, genaamd "Captain Scott" en laat kapitein Robert Falcon Scott zien. Het werk is gemaakt van textiel, leer, wol en bladgoud. Het portret is met de hand geborduurd. Dit werk is nu te zien in Museum Rijswijk in de tentoonstelling Wolzak & Kosters: Serious International Business | Crafts Council Nederland
Preta Wolzak, “Captain Scott”, Everybody needs a hero, handgeborduurd, wol, leer, bladgoud

 

Bordurend op ontdekkingsreis

Wolzak: “Het begon eigenlijk allemaal bij dit portret van Kapitein Scott voor de serie Everybody Needs A Hero. Hij is een van de eerste die de Zuidpool heeft bereikt. Ik zelf houd heel erg van plekken op de wereld waarbij je denkt ‘hier kom ik tot rust, hier wil ik zijn’ en daarom ben ik altijd gefascineerd geweest door ontdekkingsreizigers, die zulke plekken voor het eerst opzochten.”

Maar Wolzak laat ook de keerzijde van deze ontdekkingstochten zien in de serie Arctic Charade. Door het borduren van acrobaten en andere circusartiesten op een puur wit landschap laat ze zien hoe de Zuidpool helaas niet meer zo “onbeschadigd en zuiver” is dankzij menselijke inmenging.

 

Preta Wolzak is een Nederlandse textielkunstenaar die verschillende series maakt over sociaal maatschappelijke problematiek, zoals milieuvervuiling. Dit werk valt onder de serie Arctic Charade en verbeeld een acrobaat in split en met de armen omhoog. Op de achtergrond is een gletsjer te zien en rondom de acrobaat zijn verschillende cirkels van textiel geborduurd. De acrobaat heeft een muts met konijnenoren op het hoofd en ballerina schoenen aan de voeten. Dit werk is nu te zien in Museum Rijswijk in de tentoonstelling Wolzak & Kosters: Serious International Business | Crafts Council Nederland
Preta Wolzak, “Cravasse”, Arctic Charade, textiel op doek, handgeborduurd, pailletten en acryl

 

“Wij maken allebei werk over betrokkenheid”, vertelt Kosters, “mijn werk exploreert betrokkenheid in de breedste zin van het woord.” In de tentoonstelling zijn nieuwe creaties van Kosters te vinden. Tijdens de Crafts Council Nederland Masterclass ‘Quilten met Bas Kosters’ liet hij hiervan al een voorproefje zien. “Deze serie [Quest for Self-love] is ontstaan vanuit een persoonlijke zoektocht naar zelfwaardering en de verschillende manieren waarop je naar jezelf kunt kijken.

“Ik ben begonnen met het maken van schetsen over zelfliefde en deze wandkleden zijn daarvan het resultaat. Quest for Self-love gaat over de diversiteit van je karakter en hoe we bezig zijn met het projecteren van onszelf naar de buitenwereld. Portretten zoals Sadness Badness en Ugly gaan bijvoorbeeld over hoe we constant bezig zijn bevestiging te zoeken buiten onszelf. Je zoekt naar bevestiging maar eigenlijk zou je met jezelf door een deur moeten kunnen.”

 

Bas Kosters is een Nederlandse modeontwerper en kunstenaar. Hij staat vooral bekend om zijn textielkunst. Hij werkt graag met wandkleden of quilts. Deze quilt laat een bruin figuur zien met roze haar, die een oranje vis omarmt. Zowel het figuur als de vis huilen. De tranen zijn zilver kleurig of van glitter. Dit werk is nu te zien in Museum Rijswijk in de tentoonstelling Wolzak & Kosters: Serious International Business | Crafts Council Nederland
Bas Kosters, “Tranen zijn de glitters van het leven”, textiel

 

Textiele kunst als serieus expressie middel

Naast wandkleden en borduursels zijn er door het hele museum ook illustraties van Kosters en foto’s van Wolzak te zien. Maar het werken met stof blijft voor beide een favoriete bezigheid. “Textiel is gewoon mooi en, heel belangrijk, het stinkt niet”, vertelt Wolzak met een knipoog. “Ik heb echt een liefde voor stoffen”, voegt Kosters toe, “vroeger ging ik altijd naar de kringloopwinkel op zoek naar lappen. Of ik ging langs bij mijn oma. Stof is een heel waardevol en ondergewaardeerd expressie middel.”

Maar, benadrukt Kosters, het werken en exploreren van verschillende disciplines is heel waardevol. “Daarom hangen er in de tentoonstelling ook tekeningen.” Het zoeken van het juiste expressie middel en het spelen met verschillende materialen en vormen, zoals glas of het maken van poppen of maskers (allemaal te zien in de tentoonstelling), kan van grote meerwaarde zijn voor het verhaal dat je wilt vertellen. Wolzak & Kosters: Serious International Business is nog tot en met 31 maart 2019 te zien in Museum Rijswijk.

 

Wil jij ook deelnemen aan een Masterclass en leren van bijvoorbeeld Bas Kosters? Kijk dan bij onze Masterclasses voor diepgaande masterclasses en leer van de Master zelf!

Tekst: Dominique van den Broek