Meet the Maker: Milou Voorwinden

‘Ik noem mijzelf textielontwerper, daarbij vind ik het belangrijk te benoemen dat ik me vooral bezig hou met geweven constructies. Mijn expertise zit in het ontwikkelen van driedimensionaal textiel en naadloos geweven producten op het weefgetouw. Voor het ontwikkelen van een nieuw textiel heb je veel technische kennis nodig, daarom zou je mij ook technisch weefspecialist kunnen noemen. Mijn opleiding heb ik genoten bij ArtEZ, afdeling productdesign. Weven heb ik geleerd tijdens een half jaar uitwisseling met de academie in Falmouth, Engeland. Meteen toen ik achter het weefgetouw zat wist ik ‘dit is het’. Ik heb mij vier maanden intensief kunnen verdiepen. Terug in Nederland heb ik zelf een weefgetouw gekocht, overgenomen van een weefster die in verband met haar leeftijd niet meer kon weven. Dat gaf een goed gevoel, ik kon het ambacht voortzetten. Mijn afstuderen ging over het experimenteren met verschillende materialen in weefsels, en het ontwikkelen van driedimensionale objecten op het weefgetouw.’

Waar ben je momenteel mee bezig?
Ik ben net terug uit Japan in verband met een onderzoek naar traditionele weeftechnieken. Japans textiel word gemaakt met verschillende (vaak speciaal aangepaste) machines, en ik heb onderzocht hoe ik moderne software kan linken aan oude jacquard weefmachines. Deze oude machines, die in Japan nog veel worden gebruikt, werken op ponskaarten of met floppy’s. Deze machines kunnen veel qua verschillend materiaal en combinaties van technieken. Ik kijk dus met de kennis van nu naar de oude machines en ga aan de slag met moderne materialen en software om nieuwe toepassingen te ontdekken. Ik heb veel kennis opgedaan door het bestuderen van de werking van ponskaartmachines. Ik heb me voorheen nooit gerealiseerd dat er zo veel verschillende technieken en machines zijn binnen het jacquard weven. Hoe een textiel er uit ziet, is ook het resultaat van de mogelijkheden van een machine. Ik wil graag verder onderzoek doen naar de werking van oude machines in Europa (maar ook daarbuiten), en daar nieuwe weefstructuren op ontdekken. Naast mijn eigen werk, werk ik part-time bij EE Exclusives: ik zet het ontwerp van kunstenaars en vormgevers om in een jacquard ontwerp, dat betekent in weefbare data. Daarbij is techniek en interpretatie van het ontwerp de uitdaging, hoe benader ik zo goed mogelijk het ontwerp. We zijn daar ook bezig met 3D weven, een product of kledingstuk uit één stuk. Deze manier van werken reduceert het afval, er kan lokaal geproduceerd worden, en het productieproces is ook nog eens een stuk korter.

MilouVoorwinden2

Wat maakt jou vak zo leuk?
De combinatie van het technische aspect en het creatieve, die voortdurend pingpongen met elkaar. Kennis van de techniek is mijn passie. Ik wil altijd meer weten, diep duiken in de techniek en onderzoeken naar mogelijkheden. Als je niet weet wat er mogelijk is dan kan je geen nieuwe dingen doen.

Wat zijn uitdagingen binnen jou werk?
Mijn uitdaging ligt in het zoeken naar goede samenwerkingsverbanden en toepassingen. Ik heb bewust gekozen om textiel te ontwerpen en daardoor valt de focus op productontwerp af. Ik zie het als mijn rol om te innoveren binnen het textielontwerp en de constructie er van, om te laten zien dat er meer mogelijk is dan een plat stukje stof. We kunnen al heel veel functie en vorm integreren in het textiel zelf.

Wat is je toekomstdroom?
Nog veel meer te weten te komen over weeftechnieken die er bestaan zodat ik nog meer de link kan leggen tussen techniek en ontwerp. Alle informatie zou kunnen leiden tot een kenniscentrum, er zijn zoveel meer mogelijkheden die nu niet gedeeld worden.

Hoe zie jij het makerschap voor de toekomst?
De wereld van moderne techniek en innovatie verschilt helemaal niet zoveel met de wereld van het ‘oude’ ambacht. Vaak worden ambacht en innovatie tegenover elkaar geplaatst, alsof deze niet samen zouden kunnen gaan.
Als maker heb je heel veel kennis over een bepaalde techniek of materiaal. Ik denk dat er veel behoefte is aan specialistische kennis, hoe beter je een techniek kent, hoe meer mogelijkheden je ziet. Makers kunnen nieuwe (digitale) en oude technieken aan elkaar verbinden en op deze manier kunnen innoveren.

Hoe sta je in deze tijd van Corona?
Ik had deze periode ingepland om te reflecteren op mijn eigen werk en ontwikkeling. Gelukkig kan ik veel hiervan thuis doen. Daarnaast is deze tijd van quarantaine ook perfect voor mij om weer terug naar de basis te gaan en me weer wat meer bezig te houden met handweven.

Wat kan Crafts Council Nederland voor je doen?
Ik vind het heel interessant om ideeën uit te wisselen over de rol van het hedendaags ambacht. Welke nieuwe inzichten kunnen we halen uit ambachten en welke rol hebben wij als makers en ontwerpers in het in stand houden van ambacht en techniek? Crafts Council Nederland speelt een goede rol in het samenbrengen van partijen die elkaar in eerste instantie elkaar niet zo snel zouden tegenkomen.

Meer zien van Milou? Bekijk haar Instagram.

Meer Meet the Maker? Klik hier. 

MtM_MilouVoorwinden