Meet the Maker: Hul le Kes

Sjaak Hullekes en Sebastiaan Kramer rondden in 2005 beiden ArtEZ fashion design af.‘Samen zijn we na onze studie het modelabel Sjaak Hullekes begonnen. We liepen het oude pad zoals het in de mode zou moeten gaan maar werden er niet gelukkig van. Begin 2016 besloten we een time out te nemen omdat we niet meer mee wilde doen aan het modesysteem. Deze periode duurde uiteindelijk twee jaar en was nodig om onze liefde voor mode terug te vinden. We waren deze liefde verloren door de snelheid, regels en restricties waar wij geen voldoening uit haalden. We wilden enorm graag ons handschrift terugbrengen in ons werk. Door kleinschalig te denken en de productie zelf te gaan doen, zijn we een nieuwe richting ingeslagen. In 2018 werd Hul le Kes geboren. Het startpunt is niet perfectie maar juist de omarming van imperfecties.’

 

Fotografie: Daisy Ranoe

Waar zijn jullie de afgelopen tijd mee bezig geweest? 

‘Voor Hul le Kes hergebruiken we voor 95% materialen. Vroeger werd er heel zuinig omgegaan met grondstoffen. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. De consument is niet meer op de hoogte van waar het vandaan komt. Met ons werk willen we de waardering voor textiel terugbrengen. Je kan heel zuinig zijn met grondstoffen en wij zijn van mening dat we dat allemaal zouden moeten doen! Wij voeren het door in ons gehele label, zo is alles, van de hangtags, de hangers tot de verpakkingen, hergebruikt. 

Afgelopen Dutch Design Week hebben we een samenwerking met het Zeeuws Museum en textiel onderzoeker Remi Veldhoven gepresenteerd. We namen als startpunt een bijzonder oud Zeeuws net jasje, uit de collectie van het museum. We hebben de gehele geschiedenis achterhaald, zijn gaan onderzoeken waar de stof vandaan komt en hoe het werd gemaakt. De stof werd oorspronkelijk van wol gemaakt en werd geweven in smalle stroken van maar 54 cm breed. Het was een hele puzzel om met dezelfde techniek een moderne variant te ontwerpen. We hebben het 17e eeuwse jasje is een ‘nieuw jasje’ gestoken en twee varianten van de stof geweven met gerecyclede garens. De jassen zijn in 2021 te zien in het Zeeuws Museum.’

Zeeuws Museum X Remi Veldhoven X Hul le Kes

‘Ook waren we onderdeel van HOW&WOW Linen in het kader van the linen project stewards. Linnen is zo’n mooi product en het geeft ons een nostalgisch gevoel. Sjaak is oorspronkelijk afkomstig uit Zeeland waar veel vlas werd verbouwd. We werken veel met antiek linnen. Er bestaat al zo veel maar het is onmogelijk om alles her te gebruiken. We zijn geïnteresseerd in hoe we grondstoffen kunnen produceren die wel goed zijn voor de aarde. Zo zij we betrokken geraakt als stewards bij the linen project. Een geweldig project waarbij met name het samenwerken en het regeneratieve ons aanspreekt.’   

Wat is jullie passie? 

‘Kleding is een verlenging van je identiteit. Daarom geloven wij niet in trends, het van links naar rechts gaan is iets heel commercieels. Je wordt toch ook niet elk jaar een ander persoon? Het is niet nodig om jezelf elk jaar een totaal nieuwe stijl aan te meten.

De collectie van Hul le Kes bestaat uit een basiscollectie die we af en toe aanvullen met kleine producten. Hoe mooi zou het zijn als textiel niet meer iets tijdelijks zou zijn? Waarom gaan we niet om met textiel zoals we omgaan met goede wijn? We zijn afhankelijk van de natuur, ook al doen we de afgelopen decennia alsof dat niet zo is. Wij vinden dat we de kracht van de natuur moeten omarmen, ook als het soms wat slechter gaat. Dit jaar is de oogst van the linen project bijvoorbeeld niet erg geschikt om kleding van te maken omdat de vezels heel kort zijn. Jammer want het zou een mooie toevoeging zijn geweest.

Door textiel te koppelen aan een locatie wordt de relatie van de consument met textiel meteen versterkt. Vroeger stonden bepaalde regio’s bekend om verschillende kwaliteiten. Tegenwoordig wordt alles in een grote shredder gegooid en is het niet meer te herleiden. De imperfectie wordt eruit gehaald, het wordt daardoor zó saai en betekenisloos. Als iedereen hetzelfde draagt is er geen onderscheid meer. De imperfecte is juist het gene waar je eigen in kan blijven. Wij vinden het daarom geweldig om bezig te zijn met het terugbrengen van ambacht en handwerk.’

 

Fotografie: Daisy Ranoe

Waar halen jullie inspiratie vandaan? 

Sjaak: ‘Ik haal veel inspiratie uit mijn roots, het kale Zeeuwse landschap maar ook hoe mensen zich bewegen, bijvoorbeeld in een atelier, langs de zee of in de tuin. Ik gebruik veel kleding die als werkkleding dient. Het heeft allemaal iets praktisch. Mijn fascinatie ligt bij antiek, ik ga graag rommelmarkten af en ik vind het omarmen van gaten en vlekken interessant.’ 

Sebastiaan: ‘Mijn fascinatie richt zicht vooral op het zakelijke aspect van een nieuw soort modesysteem. Hoe kan hierin je menselijke maatstaven hanteren? Hul le Kes staat voor samen. Sjaak staat dus niet alleen vooraan als ontwerper. Het gaat over verbinden en inclusief denken. Onze persoonlijke behoeftes en fascinaties versterken elkaar en resulteren in Hul le Kes.’ 

Wat zijn uitdagingen binnen jullie werk?

‘Verkoop is een groot ding waar we tegenaan lopen. Het grootste deel van de retailers zit vast in het huidige systeem met seizoenen en levertijden. Waarom zou ons product na drie maanden al in de sale moeten bijvoorbeeld? Gelukkig zijn er ook retailers die onze visie begrijpen en die staan voor een langere houdbaarheid. De consument mag best nog wat meer opgevoed worden wat dat betreft. Een item kan makkelijk een langere tijd in een winkel hangen. We hopen dat meer retailers uiteindelijk in de richting van gallery houders gaan.’

Wat is jullie toekomstdroom?

‘We zijn bezig om het sociale aspect nog meer te betrekken binnen Hul le Kes. Als we samen de imperfectie omarmen kunnen we een geheel nieuw systeem omarmen. Het systeem waarin we leven is namelijk ook niet perfect, kijk naar de grote hoeveelheid mensen met burn-outs bijvoorbeeld. Het is logisch dat we als mens de maatschappij op een moment niet meer aankunnen. Het gaat van meer naar meer naar meer en dat zouden alleen robots kunnen. We zijn bezig met het opzetten van een Hul le Kes handwerk atelier voor mensen die een stapje terug willen doen. Het omarmen van imperfectie door het herstellen van textiel zal mensen uiteindelijk ook zelf laten herstellen.’

 

Fotografie: Iris Immink

Wat kan Crafts Council Nederland voor jullie doen? 

‘Door betrokken te zijn the linen project hebben we veel geleerd over het verbouwen van linnen. Dit soort projecten zijn enorm relevant voor ons en daar doen we dus graag aan mee. Ook hebben we dit jaar twee keer een mending workshop bijgewoond. Voor ons is het belangrijk om extra kennis te blijven ontwikkelen en Crafts Council Nederland is hiervoor een geweldige bron.’ 

Meer zien van Hul le Kes? Bekijk hun website en Instagram.

Meer Meet the Maker? Klik hier.