Meet the Maker: Carla Meijsen

‘Mijn naam is Carla Meijsen, ik ben meester breier. Toen ik zeven jaar oud was, leerde ik breien en sindsdien heeft deze techniek mij geïntrigeerd en geïnspireerd. Wat begon als hobby, groeide uit tot hobby én werk. Het wordt alleen maar leuker en interessanter, breien speelt meer en meer een centrale rol in mijn leven. Ik ben de eigenaar van The Dutch Knitters, geef workshops over breitechnieken in binnen- en buitenland en ontwikkel opleidingen voor gevorderde breiers zoals Het Betere Breiwerk en Het Hogere Breiwerk. Ik ben opgeleid als docent Textiele Werkvormen en sinds 2016 ben ik gecertificeerd Master Knitter volgens de The Knitting Guild Association (TKGA) in Amerika. Samen met andere breiliefhebbers maak ik regelmatig studiereizen naar o.a. Estland, Zweden, Letland, Groot-Brittannië en Noorwegen om daar ter plekke deel te nemen aan breicursussen en de lokale breicultuur te onderzoeken. Zo was ik al drie keer Artist in Residence in Shetland en een keer in Tallinn, Estland.’

Kan je meer vertellen over de TKGA?
‘The Knitting Guild Association is een breigilde waar relatief veel Nederlandse breiers lid van zijn. Het is het meest gedegen professionele certificeringstraject die je op dit gebied kan doen, je krijgt een certificaat als je slaagt. Er zijn drie niveaus die je doorloopt. Je moet naast heel goed kunnen breien ook veel onderzoek doen, je moet op maat patronen ontwerpen, uitschrijven (in het Engels) en uitvoeren. Er zijn maar weinig mensen in Nederland die dit certificaat hebben. Er is hier ook wel eens geprobeerd zoiets op te zetten maar dat is niet echt wat geworden, Amerika is natuurlijk ook een veel groter land, handwerk wordt daar veel serieuzer genomen.’

Wat maakt jouw werk zo leuk?
‘Creatief bezig zijn, (studie)reizen, mensen met passie voor breien, traditie, textiel en streekdracht ontmoeten, lesgeven én eigen baas zijn. Ik heb veel inspiratiebronnen. Mensen en docenten die ik ontmoet tijdens mijn reizen naar het Baltisch gebied, Schotland (Shetland!), de Scandinavische landen en hier in Nederland. Hoe authentieker, hoe inspirerender ik het vind. Helemaal bovenaan mijn lijstje staat Kihnu, een Ests eilandje in de Oostzee, waar de vrouwen in het verleden erg geïsoleerd leefden maar tegenwoordig gasten met welgemeende interesse in hun leven en handwerk, met open armen ontvangen.’

Carla Meijsen projecten

Hoe ben je begonnen met The Dutch Knitters?
‘Na mijn studie ben ik direct de IT in gegaan omdat er geen werk te vinden was in mijn beroep. Naast de echte nerds had de IT mensen nodig met een creatieve inslag en goede communicatieve vaardigheden. Dat heb ik tot 2000 gedaan, toen gingen veel bedrijven failliet. Na een paar overnames en faillissementen was ik het zat en ben gaan breien. Ik hou van de technische kant van het breien, mijn liefde voor cijfers, ruimtelijk inzicht en mijn IT-achtergrond komen daarbij goed van pas. Naast dat ik veel reis om (traditioneel) breiwerk te bestuderen en les te geven, heb ik een uitgebreide bibliotheek. Dat is het leuke aan internet, je vindt informatie van over de hele wereld, zo kan ik de nieuwste ontwikkelingen in de breiwereld volgen. Het blijft steeds weer een uitdaging om met nieuwe en inspirerende zaken te komen in een breiwereld waar velen proberen van hun hobby hun beroep te maken.’

Hoe zie je de toekomst voor het maken?
‘Ik ben heel benieuwd hoe de corona tijd invloed heeft op het handwerken. We zien nu al dat mensen meer aan het maken zijn. Als het economisch wat minder gaat, hoop ik dat mensen de waarde van handwerk meer in gaan zien. Duurzaamheid speelt ook een belangrijke rol. Er komt langzaamaan meer waardering voor zelf maken, een persoonlijk tintje geven aan je spullen. Dat zie ik ook aan het succes van mijn boek Magische Motieven en de reacties van mensen hierop. Men vindt het vaak geweldig leuk om persoonlijke, geheime boodschappen in de vorm van mooie motieven in hun projecten te breien. (Magische Motieven zijn gebaseerd op een rekenkundige ontwerpmethode uit Letland voor het maken van geometrische motieven. Met behulp van magische en Vedische vierkanten kan je boodschappen verstoppen in brei-, borduur- of quiltwerk. Carla schreef hierover een boek.)’

En jouw positie (als maker) hierin?
‘Ik ga door met waar ik al pakweg twaalf jaar mee bezig ben. Op een toegankelijke manier de populariteit van breien en handwerken stimuleren door middel van het schrijven van boeken, het aanbieden van workshops en cursussen en het organiseren van breireizen. Hierdoor probeer ik bekendheid te geven aan al het moois dat ik vind.’

Hoe sta jij in deze tijd van Corona?
‘Deze tijd is heel triest, beperkend en ronduit akelig maar ik vind ik het ook interessant. Hoe mensen ermee omgaan nu ze allerlei dingen niet kunnen, de gezondheidszorg, de politiek, het zal heel wat verschuivingen geven op de langere termijn. Mijn focus ligt natuurlijk op textiel en alles wat daarmee te maken heeft. Wie en welke bedrijven, winkels, ZZP’ers uit de creatieve hoek zullen deze crisis overleven? Wie gaat er wel creatief en positief om met wat we wél hebben, mogen en kunnen? Super interessant!’

Wat wil je mensen meegeven?
‘Ik zou willen dat handwerk, traditie en textiel meer gewaardeerd wordt, hier in Nederland en in de landen om ons heen. Plezier in creëren; met je eigen handen en met gebruik van je fantasie iets maken, is in deze tijd van ‘kopen’ veel te veel verdrongen. Voor mij liever een paar mooie kwaliteitsspullen, bij voorkeur zelfgemaakt, dan tien paar sokken voor €5,- van de Albert Cuyp. Ik maak daarbij wel een verschil tussen zelfgemaakt en handwerk, het eerste is vaak geen compliment, het tweede wel. Echt mooi handwerk inspireert altijd. In Nederland is een harde kern van breiers, die veel reizen en werken met prachtige materialen, ze weten wat er in de wereld te koop is. Door mijn werk bij De Afstap, een fantastische wolwinkel in Amsterdam, zie ik echter dat veel breiers niet verder komen dat simpele dingen, prima, maar soms jammer omdat er nog zoveel meer te leren en te ontwikkelen is op breigebied. Het prijskaartje voor handwerk zal ook wel moeten veranderen. Mensen zijn (nog) niet gewend om vijf- of zeshonderd euro voor een handgebreide trui of sjaal uit te geven terwijl ze dat geld in een winkel als de Bijenkorf wellicht wel uitgeven omdat er een designerlabel aanhangt.

Graag wil ik ook een paar opmerkingen die ik vaak tegenkom ontkrachten:
* Ik kan niet breien (handwerken): alles is te leren
* Ik heb geen tijd: neem/maak tijd je als je iets echt graag wilt
* Handwerken is duur: dat is maar net hoe je het doet.
* Ik heb geen geduld: je hebt geen geduld nodig voor iets moois maken, dat leer je er juist van.’

Meer zien van Carla? Bekijk haar  website of Instagram.

Meer Meet the Maker? Klik hier. 

CarlaMeijsen2