Macramé

Chirurgen, hoveniers, bouwlieden, slagers, bergbeklimmers, zeelui, allemaal hebben ze hun eigen, specifieke manier van knopen.

De kunst van het draden aan elkaar verbinden is al zo oud als de mensheid. Naast een puur praktische toepassing zijn er bijvoorbeeld in Japan en China vele decoratieve voorbeelden te vinden die terug soms gaan tot het jaar 1000. Voordat in China een alfabet was uitgevonden, werden knopen gebruikt om historische gebeurtenissen te registreren. De knoop werd ook gebruikt als een geheugensteuntje, bij ons ook, denk aan de uitdrukking doe maar een knoop in je zakdoek als je iets moet onthouden.
Men denkt dat knooptechnieken in verschillende culturen ongeveer op hetzelfde moment ontstonden. Handelsroutes en kruistochten zorgden voor verdere verspreiding en beïnvloeding, de toepassing en verfijning van de techniek kon weer van land tot land verschillen. Zeelieden bekwaamden zich op hun lange reizen in het maken decoratieve knopen die in fijnheid en uitvoering te vergelijken zijn met de geborduurde merklappen van die tijd.

In de veertiende eeuw werd het knopen verder ontwikkeld en tot grote esthetische hoogte gebracht, de kloosters in Frankrijk waren hierin toonaangevend. In de Arabische wereld ontstond een vorm van knopen die macramé genoemd werd, het werd toegepast in decoratieve randen. Kruisvaarders brachten deze kunst mee terug naar onder ander Italië. Vooral in Genua maakte men met deze techniek heel fijn macramekant: Punto a Groppo. Door de fijnheid lijkt het veel op kloskant en naaldkant. Geknoopt kant werd ook erg populair in Engeland en de Nederlanden, een heerlijke bezigheid voor vrouwen uit de gegoede klasse, men zegt zelfs dat het de lievelingsbezigheid van Queen Mary was.


Punto a Groppo

In de jaren zestig van de vorige eeuw was er een enorme macramé revival. Met een gering aantal basisknopen als de festonknoop, cordonknoop, weitasknoop, halve- en platte knoop kwam je al een heel eind. Huizen werden gedecoreerd met plantenhangers, lectuurmanden, lampen en wandkleden uitgevoerd in sisal, bij voorkeur in de kleuren bruin, paars en oranje. Bekende textielkunstenaars uit die tijd experimenteerden met nieuwe materialen en monumentale toepassingen.

Ook nu wordt het weer actueel, kijk maar naar de lentecollectie 2016 van Prada. Het is een mooie hedendaagse, hoogtechnologische toepassing van de aloude techniek.



Touw Textiel / draad