Joana Schneider

Joana Schneider studeert Textiel Design aan de Mode & Textiel afdeling van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Ondanks haar jonge leeftijd heeft haar werk al een behoorlijke maatschappelijke lading. Door middel van handgeknoopte tapijten adresseert ze conflicten tussen machtsrelaties en maatschappij, individuele verlangens en sociale structuur. Geïnspireerd door de weeftechnieken van de Berbers, bouwde Schneider zelf een weefgetouw met een enkele hevel die ze later weer aanpaste om tapijten met langere draden te knopen. Nu bouwt ze weefgetouwen van twee tot drie meter breed, die normaliter alleen in het bedrijfsleven te vinden zijn. Het bouwen van de weefgetouwen en het aanpassen van de technieken om in staat te zijn iets uitzonderlijks te maken heeft haar perspectief op textiel veranderd.
De ‘Demiurge’-tapijten in HOW&WOW vormen een waarschuwing voor de toekomstige samenleving rond Onkalo: in 2020 zal de eerste langetermijnopslag voor nucleair afval ter wereld in Finland onder de naam Onkalo gereed zijn. In ondergrondse tombes wordt radioactief nucleair afval voor een termijn van 100.000 jaar veilig opgeborgen.